Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ieder mens wil de zeggenschap hebben over zijn eigen leven. Hij wil zelf de beslissingen nemen over waar hij woont, wat hij doet, met wie hij omgaat, hoe hij zijn dag besteedt enzovoort. Sommige mensen in de samenleving zijn hiervoor aangewezen op langdurige hulp en ondersteuning. Bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, langverblijf psychiatrische cliënten en ouderen. Zij hebben anderen nodig om hun leven in te richten zoals zij dat willen. Dit boek is geschreven voor (aankomend) social workers die hulp en ondersteuning bieden aan deze mensen. De ondersteuning die een social worker biedt, wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Wat er wél en niet in dat plan komt, bepaalt de cliënt. De social worker biedt vraaggestuurde ondersteuning, maar de vragen van de cliënt staan centraal. Zo maak je een ondersteuningsplan leert (aankomend) social workers in acht stappen een ondersteuningsplan te schrijven voor een cliënt. Die acht stappen zijn: Stap 1: ben jij competent? Stap 2: oriënteer je op de situatie van de cliënt, Stap 3: bepaal de vraag, Stap 4: formuleer de doelen, Stap 5: verwerk de verzamelde informatie, Stap 6: maak een plan van aanpak, Stap 7: voer het plan uit, Stap 8: evalueer het plan. De inhoud van deze tweede editie van Zo maak je een ondersteuningsplan is aangepast aan de huidige wet- en regelgeving en de casuïstiek is geactualiseerd. Deze uitgave richt zich niet alleen op (aankomend) social workers, maar op ondersteuners in de breedste zin van het woord. De rol van de ondersteuner in het schrijfproces krijgt dan ook ruime aandacht. Verder is in het inleidende hoofdstuk een stuk over inclusie en participatie opgenomen. Zo maak je een ondersteuningsplan is geschreven voor de opleidingen Social Work, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.
ondersteuningsplan --- cliëntgericht werken --- Methodiek --- vraaggestuurde zorg --- Hulpverlening : methodiek --- Sociaal werk --- 364.04
Choose an application
Ieder mens wil de zeggenschap hebben over zijn eigen leven: hij wil zelf beslissen over waar hij woont, wat hij doet, met wie hij omgaat, hoe hij zijn dag besteedt enz. Sommige mensen zijn hiervoor aangewezen op langdurige hulp en ondersteuning. Zo mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, langverblijf psychiatrische cliënten en ouderen. Zij hebben anderen nodig om hun leven in te richten zoals zij dat zelf willen. Het werk is geschreven voor - aankomende - social workers die hulp en ondersteuning bieden aan deze mensen. De Engelse term social worker geeft aan dat het om een internationaal erkend beroep gaat. Het gaat daarbij niet om één beroep, maar om een cluster van beroepen die onderling veel overeenkomst vertonen zoals het beroep van maatschappelijk werker, sociaal pedagogisch hulpverlener, woonbegeleider, sociaal dienstverlener of ouderenadviseur.De ondersteuning die je als social worker biedt, wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Dit plan schrijf je niet over de cliënt maar voor de cliënt; het is zijn plan, hij bepaalt wat er wel en niet in komt. Jij biedt vraaggestuurde ondersteuning. De vragen van de cliënt staan centraal. Het boek helpt je om stap voor stap een ondersteuningsplan te schrijven voor een cliënt.Opbouw:" acht stappen die helpen gefaseerd een ondersteuningsplan te schrijven;" korte uitleg van de theorie;" activiteiten die uitnodigen tot verdieping in de theorie en in de rol van social worker;" tips die helpen bij de uitvoering van de activiteiten;" extra opdrachten aan het eind van elke stap
364.044 --- Ondersteuningsplan --- Cliëntgericht werken --- Methodiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Ondersteuning --- Persoonlijk ondersteuningsplanning --- Cliëntgerichte therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoonlijk ontwikkelingsplan --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mia Leijssen schreef deze gids voor gesprekstherapeuten die in hun dagelijks werk behoefte hebben aan een praktisch houvast bij onder andere:- het eerste gesprek;- het ontwikkelen van een goede professionele relatie;- het werken met heftige emoties als angst, kwaadheid, verdriet , verliefdheid;- het contact maken met de innerlijke gids in de cliënt via focusing en dromen;- het beëindigen van de therapie.De auteur laat met heldere beschrijvingen zien hoe een goed gestructureerd therapieproces eruit kan zien. Talrijke voorbeelden en gespreksfragmenten illustreren het verloop van de therapie. Mia Leijssen geeft aan welke moeilijkheden therapeuten kunnen tegenkomen en hoe zij deze kunnen overwinnen. Zo worden ingewikkelde processen op een concreet niveau beschreven en verhelderd.Niet alleen psychotherapeuten en zij die hiervoor in opleiding zijn, kunnen met de Gids voor gesprekstherapie hun voordeel doen. Ook maatschappelijk werkenden, psychiaters, psychologen en andere geïnteresseerden zullen in deze uitgave veel zinvolle informatie vinden.
Psychotherapie --- Gesprekstherapie --- #KVHB:Gesprekstherapie --- cliëntgericht werken --- therapeutische relatie --- patiënt-therapeut-relatie --- psychotherapie (psychische therapie) --- 15 --- AA / International- internationaal --- 607.3 --- gesprekstherapie --- gesprekstherapie (groepsgesprekstherapie) --- Psychologie. --- Individuele psychotherapie --- Psychiatry --- Psychologie
Choose an application
606.6 --- sociale psychiatrie --- psychiatrie --- crisisinterventie --- geestelijke gezondheidszorg --- (zie ook: geestelijke gezondheidszorg) --- cliëntgericht werken --- sociaal culturele context --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- Sociale psychiatrie --- hulpverlening --- Psychiatry
Choose an application
Als de cliënt centraal staat en het cliëntenperspectief leidend is in de jeugdhulp, wat betekent dat dan voor het handelen van de jeugdprofessional? Dit boek gaat in op de Nieuwe Jeugdwet, de manier waarop gemeenten en instellingen dat invullen en geeft handvaten hoe je als professional de jeugdige en zijn ouders centraal kunt stellen en gebruik kunt maken van de eigen kracht van cliënten in de jeugdhulp. Het gaat in op de visie, organisatie, methodiek en instrumenten voor effectieve hulp, hulp die aansluit op wat cliënten nodig hebben en waarbij ook oog is voor veiligheid. Een student of startende professional die deze publicatie bestudeert: *leert hoe de Nieuwe Jeugdwet in elkaar zit en op welke wijze je als professional vorm en inhoud kunt geven aan de uitgangspunten van de wet waarbij het cliëntenperspectief leidend is;*begrijpt hoe belangrijk het is cliënten te betrekken bij de jeugdhulp, zowel bij de ontwikkeling van beleid als bij de eigen hulp; *kan gesprekken voeren met cliënten waarbij het cliëntenperspectief leidend is; *kan cliënten activeren de regie te nemen in de hulp; *weet hoe cliënten te betrekken bij de ontwikkeling van beleid; *heeft inzicht in de hulpverleningsplanning en weet aan welke kwaliteitscriteria dossiers moeten voldoen; *weet wat verwacht wordt van een professional in de jeugdhulp, heeft een visie op zijn/haar rol in de organisatie en de professionele autonomie in de hulp aan de cliënt; *heeft oog voor veiligheid van cliënten en weet wat te doen bij signalen van onveiligheid.
jeugdzorg --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- cliëntgericht werken --- 362.7 --- Age group sociology --- Social welfare methods --- jeugdhulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Netherlands
Choose an application
In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod
Kwaliteitszorg --- Jeugdzorg. --- feedback --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social policy and particular groups --- jeugdhulpverlening --- Social welfare methods --- Communicatie ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; jeugdzorg --- 323 --- cliëntenparticipatie --- cliëntgericht werken --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- communicatie --- Communicatie in de hulpverlening --- jeugdzorg --- communicatie in de hulpverlening --- 364.044 --- Cliënten --- Feedback --- Methodiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- 361.2 --- PXL-Social Work 2015 --- hulpverlening --- reflecteren --- Relatie cliënt --- Cliëntenparticipatie --- Cliëntgericht werken
Choose an application
psychiatrische patiënt --- mentaal gehandicapten --- psychiatrische verpleegkunde --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- bejegening --- cliëntgericht werken --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- cliënt-hulpverlener-relatie --- respect --- 326 --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- departement Gezondheidszorg 09 --- mentaal gehandicapte kinderen --- hulpverlening
Choose an application
Didactics --- Educational psychology --- supervisie --- Personnel management --- reflectie (psychologie) --- Supervisie --- Supervision --- Supervisoren (leeromgeving) --- Management --- Maatschappelijk werk --- Reflectie --- Reflecteren --- Begeleiden --- Begeleidingskunde --- #KVHB:Begeleiding --- #KVHB:Coaching --- #KVHB:Supervisie --- 321.3 --- begeleiding --- cliëntgericht werken --- organisaties --- reflectievaardigheid --- 371.39 --- Begeleiding --- Communicatie --- 371.35 --- Methodiek --- Festschrift - Libri Amicorum --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Hulpverlening --- Methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Hulpverlening ; methodiek --- 321.3 --- hulpverlening --- methodisch hulpverlenen --- vraaggestuurde zorg --- zorgverlening --- 364.044 --- Instellingen --- Methodiek --- Zorg --- Zorgplan --- 312.3 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- cliëntgericht werken --- verpleegplan (zorgplan) --- vraaggerichte zorg --- welzijnswerk --- zorgenplan --- Verpleegplan --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Stagebegeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
6097
321.3 --- 601.5 --- 613.44 --- cliëntgericht werken --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- methodiek --- organisatieleer --- verpleegkunde --- vraaggestuurde zorg --- zorgverlener --- zorgverlening --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- vraaggerichte zorg --- Methodiek --- Organisatie van de gezondheidszorg --- Interne organisatie --- Patiënten --- Patiënt-therapeut relatie --- Verpleegplan --- Patiënt --- Relatie therapeut - patiënt --- Rechten --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|